Системний опис

"Компетентністний підхід до Розвитку комунікативної функції  в процесі формування зв'язного мовлення та творчої уяви дітей."

 Розвиток мовлення починається з  уяви та фантазії.
Для виховання добре розвиненої дитини треба розвивати не тільки її мовлення, а також її фантазію та уяву.
Бо тільки та людина, яка має добре розвинену уяву, зможе стати творчою людиною, людиною майбутнього, тільки вона зможе виростити нові рослини, придумати нові прибори, машини, літаки, збудувати сучасні будинки з обладнанням новою технікою.
Ось чому уява та фантазія - найголовніші сторони нашого життя. Якби людина не фантазувала, людство залишилось би без наукових досліджень та творів мистецтва.
Діти не почули би казок та не змогли би грати в різноманітні ігри. А як би вони змогли опановувати шкільну програму без уяви? Простіше сказати -позбавте людину фантазії і прогрес зупиниться. Виходить уява, фантазія є найвища та необхідна здібність людини. Разом з тим саме ця здібність потребує особливої турботи в плані розвитку. А розвивається вона особливо інтенсивно в віці з 5 до 15 років. Якщо в цей період уяву спеціально не розвивати, в наступному відбувається швидке зниження активності цієї функції. Разом з тим зменшення здібностей фантазувати у людини збіднює особистість, знижує можливості творчого мислення. Гасить інтерес до мистецтва та науки.
Творча діяльність розвиває почуття дітей. Здійснюючи процес творчості, дитина відчуває цілу гаму позитивних емоцій як від процесу діяльності, так і від отриманого результату. Творча  діяльність здійснює інтенсивний розвиток
вищих психічних функцій, таких, як пам'ять, мислення, уява, увага. Останні, в свою чергу, визначають успішність навчання дитини.
Творча діяльність розвиває особистість дитини, допомагає їй засвоювати моральні норми - розрізняти добро та зло, співчуття та ненависть, сміливість та боягузтво та  інше.
Творча діяльність розвиває естетичні почуття дитини. Всі діти, особливо школярі молодшого віку, люблять займатися мистецтвом. Вони з захопленням співають та танцюють, ліплять та малюють, складають казки та загадки тощо.      Творчість робить життя дитини більш повним та радісним. Діти здатні займатися творчістю незалежно від міста та часу, але, найголовніше, незалежно від особистих комплексів. Доросла людина часто критично оцінює свої творчі здібності: соромиться їх виявляти. Діти, на відміну від дорослих, здатні щиро виявляти себе в художній діяльності. Вони з задоволенням виступають на сцені, беруть участь у концертах, конкурсах, виставках, вікторинах.
            Розвиток комунікативних функцій
Мене завжди цікавила проблема розвитку зв'язного мовлення та творчої уяви дітей, тому я почала цілеспрямовано займатися розвитком мовлення та фантазії дітей. Мета, перших уроків розкрити перед дітьми головні функції мовлення:
мова - засіб спілкування, засіб обміну думками та почуттям між людьми; 
мова - засіб передачі та оволодіння інформацією, колективного досвіду 
людства;
мова - засіб організації та планування діяльності;
мова - засіб впливу на думки, почуття та поведінку людей.
        Даю дітям завдання по групах. Треба виконати завдання, не користуючись мовою. Завдання кожній групі говорю на вухо. Діти отримують такі завдання:
I   група повинна організувати та провести будь яку гру.
II група повинна запросити друзів на день народження.
III    група повинна попросити у свого товариша цікаву книжку.
IV  група одержує творче завдання: скласти усний твір "Я - невидимка".
          Діти виконують ці завдання, користуючись жестами, мімікою, але інші групи погано їх розуміють.
        Учні приходять до висновку, що без мови важко спілкуватися. Діти розуміють, що бути Невидимкою дуже погано, тому що його не бачать і не чують. Він не може поговорити з дітьми, спитати їх, не може поділитися своєю радістю та переживаннями. Він - один на всьому світі. Я узагальнюю відповіді дітей: "Мова потрібна для того, щоб ділитися своїми думками, почуттями, знаннями з іншими людьми".
         На наступних уроках я пробуджую у дітей бажання удосконалювати своє мовлення, намагаюсь формувати виразне зв'язне мовлення спираючись на творчу уяву дітей. Даю завдання скласти розповідь "На рибалці". Дітям треба уявити що вудочка, гачок, черв'як теж можуть думати. Перша група повинна уявити, що вона - вудочка, друга - гачок, третя - черв'як, четверта - рибалка. Вчитель може дати зразок.
         „Я - гачок. Я зроблений з заліза. Життя у мене цікаве. Я можу жити і на землі і в воді. На землі я спостерігаю за життям людей, тварин. Під водою я спостерігаю за життям риб. Без мене рибалці ніяк не обійтись. Це я йому допомагаю піймати рибу. Мені часто шкода риб, які попадаються на мене. Вони бувають такі красиві. Голод змушує їх чіплятися на мене. Але мені шкода і рибалку, який годинами сидить на березі і чекає їх. Що ж мені робити? Кому допомагати?
         Можна складати розповіді і на такі теми: "Як я літав у космос". "Про що
думають овочі на городі?"  тощо. Після складання текстів, учитель, обов'язково повинен спитати: Чи цікаве оповідання вийшло? Як діти говорили (голосно (тихо), повільно (швидко), весело (сумно)? Які були обличчя? Як поводили себе: використовували жести чи ні?
         З перших днів перебування дітей у школі намагаюсь вчити дітей висловлювати свої думки правильно, послідовно, точно і виразно. Якщо учень усвідомить, що кожне слово має своє певне значення, то він точно зможе відтворити свої думки і вибрати найбільш влучні. Неправильне вживання слова, нерозуміння його значення часто зумовлене об'єктивними причинами: знає предмет або явище під іншою назвою (лелека - чорногуз, завірюха - хуртовина) не ознайомлений із близькими за значенням словами (синонімами), не володіє поняттям багатозначності. Збагачення мовлення школярів синонімами сприяє точнішому розумінню різних відтінків значення слова, привчає дітей вдумуватись у його зміст, семантично правильно будувати словосполучення, використовуючи найбільш влучні слова та уникаючи повторів. Складність цієї роботи не тільки в обмеженості словника дитини, а й у його бідності та відсутності звички користуватися багатством мови. В початкових класах роботу з синонімами проводжу в таких напрямках:
1.       формування поняття синонімії;
2.       збагачення словника учнів;
3.       формулювання навичок самостійного вживання синонімів в зв'язному мовленні.
В роботі з синонімами можна робити такі вправи:
1.   Списати прислів'я. Чи є в цих реченнях синоніми?
З праці радість, з безділля смуток.
Пташку пізнають в польоті, а людину в роботі.
Труд чоловіка годує — а лінь марнує.
2.   Задачі - жарти. Розв'язати за допомогою синонімів.
Як записати "мишоловка " трьома буквами (кіт)
Якими синонімами (з чотирьох букв) можна замінити такі слова:
приятель, солдат, робота (друг, боєць, воїн, діло, труд).
3.   Назви яких тварин ми згадуємо для того щоб назвати хороброго,
хитрого, співучого (орел, лис, соловей).
4. В  кожному рядочку підкресли слово,  в якому дія  передбачається
сильніше:
турбувати — хвилювати, бентежити; скривдити — образити, зневажити; здивувати — вразити прохати — перепрошувати, благати; 
плакати — голосити.
5.      З поданих синонімів обери потрібне слово.
Пожежна машина дорогою (їде, мчить, повзе, летить). Вона поспішає вогонь загасить.
6.      Якщо тобі чимось не подобаються речення виправ їх.
·                        Ледар усе життя ледарює.
·                        Тільки нероба нічого не робить.
·                        Школярі прийшли до школи.
·                        Учень - другокласник учить малюків читати.
7.      Виписати дієслова - синоніми (3 кл.)
Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою. Зоре моя вечірня,зійди над горою.  Поговоримо тихесенько в неволі з тобою. Розкажи, як за горою сонечко сідає. (Т. Шевченко)
8.      Замінити вислови синонімічними прислівниками.
Реве, як віл — Стоїть ні пари з вуст. - Приніс як кіт наплакав - Кричить на все горло.
9.      Найбільше всього діти люблять грати в "Словесний аукціон". Ця гра
сприяє розвитку мовлення дітей. Вона успішно проводиться під час вивчення теми "Прикметник".
         Вчитель показує дітям малюнок з зображенням проліска. Дітям дається завдання: підібрати як можна більше прикметників до цього предмета. За кожний вдалий прикметник дитина отримує фішку. Переможцем стає той, хто найбільше набрав таких фішок. Прикметники повторювати не можна. Діти добирають до іменника "пролісок" такі прикметники: перший, голубий, сміливий, ніжний, тендітний, любий, милий, рішучий, довгоочікуваний, величний, царський и т. інше.
         Іноді діти добирають понад 50 слів до поданих іменників.
10. Творчі роботи з використанням синонімів. Учням дається малюнок пейзажу. Вони повинні описати його словами. Вчитель може дати початок твору: "Яскравий, сонячний день ... 'А також дає синоніми для словесного малювання квітів: жовтіють, горять, розсипались, світяться, гойдаються, кивають, виглядають.
         Проводжу уроки на яких вчу дітей складати загадки.
         Діти повинні знати:
1. В загадці називається не сам предмет, про який загадка, а інший схожий на нього.
2.     Розповідаються ознаки того предмета, про який складається загадка.
3. Іноді останні слова рядків рифмуються.
         Спочатку вчу дітей перетворити текст на загадку.
1.  Дається  установа. Зверни увагу на те,  з чим порівнюється сніжинка. Які її ознаки називаються. Що буває, коли сніжинка впаде на долонь.


Текст Посипались з неба сніжинки. Кружляють в повітрі і падають на землю. Одна красивіша за другу. Ось квіточка з шістьма промінцями.
2.Потім даю дітям початок загадки, а вони повинні закінчити її
Біла квіточка з неба впала ...
3.Показую дітям малюнки або предмети за якими вони повинні скласти
загадки.
                 Ось такі загадки придумали діти:
"Він кругленький- кругленький
І тверденький - тверденький,
А в ньому живуть брати гарненькі" (Кавун)
      4.   Скласти загадку про ягоди (1 клас)
"Чорненька, кисленька
Колюча, смачненька
На городі росте
Білим цвітом цвіте.                                                                
         Вчу дітей складати прислів'я за початком, до певного тексту, за малюнками.
1.Даю дітям початок прислів'я, а діти повинні його закінчити:
         Дерево живиться корінням, а ... . Бджола мала, та й та ... .
2.Скласти прислів'я за малюнком. 
На першому малюнку зображені дівчинка, каміння та квітка, що гине без води, а на другому малюнку дівчинка звертається до каміння з словами: «Будь ласка, будьте так люб'язні, допоможіть мені врятувати квітку.»І каміння перетворюється на річку. Дівчинка поливає квітку. Діти складають прислів'я: "Лагідне слово і каміння точить ". "Добре слово і камінню приємно ".
         Щоб мова дітей була виразною вчу їх використовувати порівняння.
Народ - творець мови. Він завжди прагнув до точної передачі своєї думки й часто використовував порівняння. Бо за їх допомогою можна влучно, красиво, поетично висловити свої думки. Якби ми не користувалися порівняннями, наскільки б біднішою була наша мова.
         Пропоную вправи на використання порівнянь в нашій мові.
1.Діти читають вірші.
Ой, у полі диво, диво:
Жайворонок співав щасливо,
Над полями пролітав
І дзвіночки розсипав.
                              К. Пасічна
         Чи зможете ви пояснити, які дзвіночки розсипав жайворонок? Чому поетеса саме так описала його спів?
2.      Є у нашім класі Віра,
 Недовіра-перевіра.
 Доки все не перевірить,
 То нікому не повірить.
  Каже Вірі хтось: "Росте
  В лісі листя золоте,
  І травичка там шовкова,
З кришталю роса ранкова.
Недовіра в ліс пішла.
Та нічого не знайшла.
         Як ви гадаєте, чому Віра нічого не знайшла? Допоможи дівчинці виконати завдання.    Чому    листя    названо    золотим,    травичка    шовковою роса кришталевою?
3.Як інакше можна назвати: жовте листя, білий сніг, зелене листя, сині очі, вмілі руки?
4.      З ким або чим тебе порівнює мати, бабуся? А чи порівнюєш ти свою маму з ким або з чим? З ким можна порівняти їжачка, грибок, берізку, іній, вітерець і т. інше.
5.    Добрати порівняння з дужок.
Кожна ягідка в калині, як червона ...
Багряніють грона в листі, мов ...
Засоромилась калина, червоніє, як ...
З листя падають росинки, ніби сонячні ...
Роси падають на квіти і блищать, як ...
(намистина, самоцвіти, сльозинки, дівчина, жаринки, пломенисті).
         Вчу дітей вживати слова в переносному значенні. Для цього проводжу гру
"Фантазери". На початку уроку пропоную дітям до певного слова добрати
образні вирази. Наприклад, даю слово "хмарка" діти добрали: хмарка пливе,
грається, сміється, плаче, поспішає, мріє, сумує, ллє сльози,милується землею, насолоджується ... Переможцем стає той, хто добрав найбільш вдалий вислів. Він нагороджується почесним званням "Фантазер".
        Розвиток письмових навичок та вмінь
Підготовка дітей до написання творів.
Назва теми твору дається дітям заздалегідь. Учні повинні ознайомитися з
літературою до цієї теми (науковою) художніми творами, якщо треба
проводиться екскурсія в природу або до музею, зустріч з цікавими людьми.
Діти за цей період накопичують різні образні вирази, прислів'я, загадки.
         Намагаюсь пропонувати такі теми для творів, які дають можливість дитині висловити свої думки, почуття, пофантазувати, розвити уяву.
          Зразки тем для написання творів.
1.     Чарівниця -осінь.
2.     Роздуми маленького їжачка напередодні зими.
3.     Останній листочок.
4.     Зимове море моє.
5.     Я-горобчик.
6.     Бал сніжинок.
7.     Про що прошепотіли мені бруньки.
8.     Подорож маленької краплинки.
9.     Пісні весни.
10.Пригоди маленького струмочка.
11. Подорож сонячного зайчика.
12.Я- найкраща квітка.
13.Твір - опис "До мого вікна підійшла весна".
14.Відпочинок на маленькій хмарці.
15.На морському дні.
16.Я-чарівник.
17.Реклама про рідне місто - курорт.
18.Якби я був президентом.
19.Яким я бачу своє місто.
20.Складання загадок.
21.Складання прислів'їв (одна команда складає твір, читає його іншій, а інша до цього твору складає прислів'я).
22.Складання казок колективно (перше речення складає перший учень,
наступне речення - другий ...).
            На уроках мови намагаюсь дітям давати різнорівневі творчі завдання.   Тема. Однорідні члени речення.
I рівень. Дописати однорідні члени речення.
Надійшла весна (яка?) ..., ..., ..., ... .
II     рівень.   Продовжити   цей   текст,   використовуючи   однорідні   члени
речення.


III рівень. Скласти твір "До мого вікна підійшла весна...
Ось який вірш склав учень.
До мого віконечка прилинуло сонечко
І віщує, що весна
Вже до нас прийшла красна.
І тюльпани і барвінки
Все, все, все нам принесла.
Усміхнулася нам з неба -
І дерева розцвіли.
І всім радість принесли.
Ми гуляти біжимо-
Не спимо, не лежимо.
Ми пташок всі зустрічаєм
І гуляєм, і гуляєм.
(М. Кацурін)



         Часто  при  виконанні  граматичних завдань діти питають:  "Можна це завдання виконати у віршах?".
Я відповідаю: "Дуже добре! Спробуй".
Тема: "Дієслова 2 особи однини".
Вчитель пропонує дітям закінчити речення:
"Ти  вранці встаєш ..."
Декілька учнів складають віршований твір.
Ось зразок такого твору:
Ти вранці встаєш,
До ванни йдеш,
Там ти вмиваєшся,
Водою обливаєшся,
Рушником втираєшся,
Зарядкою займаєшся
Та швидко одягаєшся.
Швиденько вдома снідаєш
Навколо дому бігаєш.
А потім в школу йдеш
І ранець свій несеш.

        
Проводжу нестандартні уроки, на яких діти в повній мірі розвивають свою творчість,   вміння   працювати   в   колективі,   вчаться   бути   сценаристами, режисерами, акторами.
         Так, на одному такому уроці діти отримали завдання: "Уявіть, що ви
первісні люди і вирішили залучити дику козу. Що ви будете робити?"
Клас розбивається на чотири команди.
         Команди дали такі пропозиції.
I команда "Треба обережно підібратися до кози і схопити її за рога".
II команда "Треба на неї накинути ласо".
III команда "Треба їй підбити ногу".
          Та ось IV команда дає чудову відповідь: "Треба її пригостити чимось
смачненьким, а потім вона саме піде за нами".
         На нестандартних уроках, присвячених творчості  Л.І. Глібова діти показували не тільки знання фактичного матеріалу, а й самостійно інсценувати уривки з творів, зображували пантоміми до заданих уривків з творів, самостійно складали байки.

Для багатьох дітей становиться нормою мотив: «Якщо я зможу це, значить я зможу й інше».

Комментариев нет:

Отправить комментарий